Katamaran
Katamaran (frå tamil kattu, 'bunde' og maram, 'tre') er ein type båt eller skip med to skrog.[1] Fartøyet er kjend frå Stillehavet i førmoderne tid, og seinare i Vesten der katamaranar har vore brukt både som ferjer, raske seglbåtar og til offshorebruk.
Innhaldsliste
1 Soge
1.1 Stillehavskatamaranar
1.2 Vestlege katamaranar
2 Sjå òg
3 Kjelder
4 Bakgrunnsstoff
Soge |
Båttypen det opphavlege ordet viser til låge båtar eller flåter frå den indiske Koromandelkysten. Desse katamaranane kan vera laga av to, tre eller fleire samanbundne trestokkar;[2] den midtre er lengre enn dei andre og kan vera bøygd opp som ein stamn i baugen.[3] Fartøya er havgåande og toler større brenningar, samtidig som dei er lette å dra opp på ei strand. Dei var særs nyttige langs ein kyst utan naturlege hamner.[4]
Det indiske namnet blei overført til ei rekkje andre fartøy frå fleire delar av verda - små samanbundne flåtar i Karibia, større balsaflåter i Sør-Amerika og fartøy laga ved å binda saman to båtar i St Lawrence-elva i Nord-Amerika.[2]
Stillehavskatamaranar |
Polynesiarar i Stillehavet utvikla ein forløpar til moderne katamaranar gjennom å kopla saman to store kanoar til ein robust dobbeltkano som kunne segla i ope hav. Nokre av desse er båttypen ndrua frå Fiji, kalia og tongiaki frå Tonga, ‘alia og va‘a-tele frå Samoa og pahi og tipairua frå Tahiti. Desse fartøya satt høgt på vatnet, og kunne oppnå stor fart. Fleire raske moderne katamaran-yachtar byggjer på polynesisk skipskonstruksjon.[5]
Vestlege katamaranar |
Den første dokumenterte freistnaden på å utvikla katamaranar i vestleg skipsbygging fann stad i 1620-åra. Den engelske vitskapsmannen William Petty meinte toskrogsskip både ville vera raskare og kunna segla i grunnare vatn enn samtidige skip. Forsøka hans blei ingen suksess, og blei latterleggjorde.[6]
I 1814 utforma Robert Fulton det første dampdrivne krigsskipet som ein katamaran.[7] På 1800-talet fekk M.C. Crisp, ein amerikansk kaptein som var verksam i Burma og India, bygd ein «skonnert etter dobbeltkanoprinsippet». Han omtalte fartøyet «Original» som ein rasktsiglande, sjødyktig båt som dreiv handel mellom Rangoon og Tenasserim i fleire år.[8][9]
Hjuldamparen «Castalia» blei bygd i 1874 av Thames Ironworks and Shipbuilding Company etter design av ein kaptein Dicey. Det hadde padlehjul mellom dei to skroga.[3] «Castalia» gjekk i ferjetrafikk mellom Dover og Calais frå 1875 til 1877. Eit av føremåla med utforminga var å gjera skipet meir stabilt for å dempa sjøsjuke, noko det skal ha oppnådd. Dette og to oppføgjarar gjekk derimot svært sakte.
I 1877 tok den amerikanske jaktbyggjaren Nathanael Herreshoff patent på ein seglbåt med to skrog. Den første kjende katamaranen hans, «Amaryllis», kom først i ein Centennial Regatta halden av New York Yacht Club i 1876, men blei seinare diskvalifisert. Katamaranar blei deretter utestengde frå vanlege klassar i regattaer, men interessa for fartøya var ei tid stor, og det kunne tidvis tevla i eigne klassar.[10] På 1900-talet blei det utvikla fleire katamarantypar for kappsegling og fritidssegling, som Hobie Cat og Tornado.
På andre halvdel av 1900-talet blei det utvikla større, motoriserte katamaranar til transportbruk fleire stader i verda. Dei australske selskapa Incat og Austal har utmerka seg for ei rekkje skip til militær og sivil bruk, brukt over heile verda. I Noreg er det bygd fleire passasjerkatamaranar, gjerne til snøggbåtbruk. Til dømes utvikla Westermoen verft i Mandal ein type kalla Westamaran.[3]
I 1991 bygde finske Finnyards «Radisson Diamond», verdas største SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull) og den første cruisekatamaranen i verda som seinare fekk namnet «China Star».[11][12]
Katamaranar er også blitt nytta til særskilde bruksområde der ein treng eit stort dekkareal og/eller mykje stabilitet, til dømes som arbeidsplattform.[3]
I 2008 blei katamaranen MS «Miljødronningen» sjøsett av Norges Miljøvernforbund. Skipet kan gå på diesel eller biodiesel.[13]
Ein annan miljøkatamaran, «Plastiki», laga av plasflasker og annan resirkulert plast, kryssa Stillehavet i 2010.[14][15]
Sjå òg |
- Snøggbåt
- Utriggar
Trimaran, fartøy med tre skrog
Kjelder |
↑ «katamaran» i Nynorskordboka.
↑ 2,02,1
«catamaran, n.», OED Online, Oxford University Press, December 2015|access-date=
requires|url=
(hjelp)
↑ 3,03,13,23,3
Bjørn Aakre Brudevoll (14. februar 2009), «Katamaran», Store norske leksikon
↑
Hornell, J.. (1923). Survivals of the Use of Oculi in Modern Boats.. The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, 53, 289–321. http://doi.org/10.2307/2843572
↑
Rāwiri Taonui (22-Sep-12), «Story: Canoe navigation - Waka – canoes», Te Ara – The Encyclopedia of New Zealand, New Zealand Government
↑ 22 September 2000 (2000-09-22). «Sailing with an Achilles' keel | General». Times Higher Education. Henta 2014-08-08.
↑
Dear, I.C.B. og Peter Kemp, red. (2006), «catamaran», The Oxford Companion to Ships and the Sea, Oxford University Press, henta 4. mars 2016
↑ B. R. Pearn (1938). A History of Rangoon. Corporation of Rangoon. s. 136.
↑ M.F. Crisp (1849). A treatise on marine architecture, elucidating the theory of the resistance of water : illustrating the form, or model best calculated to unite velocity, buoyancy, stability, strength, etc., in the same vessel : and finally, adducing the theory of the art of shipbuilding. Maulmein: American Baptist mission press. s. 94.
↑ L. Francis Herreshoff. «The Spirit of the Times, November 24, 1877 (reprint)». Marine Publishing Co., Camden, Maine. Henta 2014-12-02.
↑ «Radisson Diamond (sold)». cruisereviews.com.
↑ «New Chinese Cruise Line to Start-Up with ex-Radisson Diamond - Cruise Industry News | Cruise News». Cruise Industry News. 2012-03-02. Henta 2012-03-08.
↑
Kort spesifikasjon av M/S Miljødronningen, nmf.no ;
Jan Gulliksen, Viser frem miljødronninga, NRK.no
↑ «The Plastiki - Behind the Scenes» (Press release). Adventure Ecology. 2010. Arkivert frå originalen den January 16, 2011. http://www.webcitation.org/5vmHldgDD. Henta October 12, 2010.
↑ «Plastiki reaches Sydney after 8000 mile sail». Australian Sailing magazine. Yaffa Publishing Group. July 26, 2010. Arkivert frå originalen January 16, 2011. Henta January 16, 2011.
- Delar av denne artikkelen bygger på «Catamaran» frå Wikipedia på engelsk, den 4. mars 2016.
Bakgrunnsstoff |
|