Posts

Showing posts from February 27, 2019

DS «Folgefonden»

Image
Karriere   Noreg Namn: DS «Folgefonden» Verft: C. Mitchell & Co. i Newcastle Verftsnummer: 324 Sett i teneste: 1875 (for I/S Folgefonden) 1878 (for Det Vestlandske Dampskibsselskab) 1883 (for HSD) Kjennemerke: JQMH Lagnad: Forliste 1908 Generelle mål Tonnasje: 210 brt 119 nrt Lengd: 120,5 fot (36,7 m) Breidd: 19,1 fot (5,8 m) Djupgang: 9,5 fot (2,9 m) Installert effekt : 45 nhk, 215 ihk Framdrift: 2cyl.Comp. (Thompson & Boyd) D/S «Folgefonden» var eit dampskip bygt i 1875 for I/S Folgefonden som lokalrutebåt. Skipet kosta den gongen kr. 140 000. Alt i 1878 vart skipet selt til Det Vestlandske Dampskibsselskab, før det i 1883 vart overteke av HSD i Bergen. Det gjekk i teneste for HSD fram til 1908. Den 22. august dette året grunnstøytte skipet på Trøskenesfluen ved Skånevik og sokk på reisa mellom Bergen og Sunnhordland med post og passasjerar. 23 passasjerar og tre av besetninga omkom i forliset.

Publishing research using outdated methods

Image
3 I'm currently an Economics MA student doing a referee report on a paper that employs a dated empirical method.Specifically I'm looking at a paper on an application of the Almost Ideal Demand System * for gas prices in 2012. It should be noted that this method was suggested in 1980 but then improved upon in 1998 by other researchers (called the Quadratic Almost Ideal Demand System) after discovering certain issues with it. This got me thinking about how exactly those on the cutting edge of research seem to lag behind by over a decade (or more) in method and still manage to get published. This is concerning because it shows that published researchers make mistakes and dont review all relevant research before publishing. I can imagine that in the hard sciences and medicine this would happen also (whic