Telemarkskanalen






Telemarkskanalen





Slusene ved Vrangfoss i Bandakkanalen, ein del av Telemarkkanalen, på 1880-talet.
Foto: Axel Lindahl/Nasjonalbibliotekets arkiv



Telemarkskanalen er ein kanal i Telemark som hovudsakleg blei bygd for transport av varer og passasjerer, tømmerfløting og for å hindre flaum. Då han stod ferdig blei kanalen omtala som «det åttande underverket.»


Telemarkskanalen er sett saman av to opphavlege kanalar. «Norsjø-Skienskanalen», med slusene i Skien og ved Løveid vart bygd i tida 1854–1861 og er den eldste av dei to kanalane. Den andre opphavlege kanalen, «Bandak-Nordsjøkanalane», vart opna i 1892.


Telemarkskanalen har 18 slusekammer, er 105 kilometer lang og har ein høgdeskilnad på 72 meter. Det største sluseanlegget er Vrangfoss som har fem slusekammer og ei løftehøgd på 23 m. Passasjerbåtane MS «Henrik Ibsen» og MS «Victoria» går i turisttrafikk frå Skien til Dalen i Tokke kommune. «Victoria» har trafikkert Telemarkskanalen sidan 1870.


Etter at «Norsjø-Skienskanalen» opna vart det sett i gang båtbygging ovanfor slusene.[1]




Innhaldsliste






  • 1 Båtar


    • 1.1 Hjulbåtar


    • 1.2 Passasjerbåtar




  • 2 Små lokalbåtar[3]


    • 2.1 Lastebåtar


    • 2.2 Slepebåtar


    • 2.3 Sluseoversyn




  • 3 Kjelder


  • 4 Referansar


  • 5 Bakgrunnsstoff





Båtar |


Dei første båtane som trafikkerte vatna var hjulpdamparar. Men desse var for breie til å trafikkere dei nye kanalane.[2]



Hjulbåtar |




  • DS «Statsraad Stang», 1852 - 1871


  • DS «St. Olaf», 1852 - før 1890



Passasjerbåtar |


Båtar som har seigla på Telemarkskanalen er:




  • DS «Amtmand Aall», 1862 - 1882


  • DS «Nordsjø», 1866 -


  • DS «Løveid», 1870 - 1940


  • DS «Victoria», 1882 -


  • DS «Inland», 1882-1956


  • DS «Telemarken», 1876 - før 1961


  • DS «Bratsberg», 1884 - 1908


  • DS «Henrik Ibsen», 1907 - 1917


  • DS «Aasmund Vinje», 1906 - 1920


  • MS «Henrik Ibsen», 1992 -



Små lokalbåtar[3] |




  • DS «Hitterdal»,


  • DS «Sirius»,


  • DS «Sverre»,


  • DS «Sand»,



Lastebåtar |




  • DS «Dyre Vaa», 1903 - 1968


  • DS «Notodden», 1908 - 1925


  • DS «SterkeNils», 1913 - 1923



Slepebåtar |



  • Træk

  • Elvprinsen

  • Ulefos

  • Rusla

  • Gamle Stærk

  • Nye Stærk



Sluseoversyn |

























































Sluse
Løftehøgd
Kammer
Slusetid
Skien
5 m
1 stk
20 min

Løveid
10,3 m
3 stk
35 min

Ulefoss
10,7 m
3 stk
40 min

Eidsfoss
10 m
2 stk
30 min

Vrangfoss
23 m
5 stk
60 min

Lunde
3 m
1 stk
15 min

Kjeldal
3 m
1 stk
15 min

Hogga
7 m
2 stk
25 min

Maksimumsmål for trafikk i Telemarkskanalen:






























Måleeining >

Meter

Fot
Merknader

Mastehøgd
16
52,5
12,8 m Ulefoss–Dalen

Lengd
31,4
100

Breidd
6,6
21

Kjøldjupn
2,5
8


Kjelder |



  • «Telemarkskanalen» på Bokmålswikipediaen


Referansar |





  1. http://www.langesundsjomannsforening.com/upload/files/historien_om_seilskipene_bygd_ovenfor_slusene__vf.pdf


  2. http://telemark-fk.no/kanalweb/Dokumentbase.nsf/.XAppWPLookupNewsByUniversalID/E99992516C305E9BC1256CFC00474DDC


  3. http://telemark-fk.no/kanalweb/Dokumentbase.nsf/webDocuments/C6D1AE5BE66D1481C1256E7700354A57?OpenDocument




Bakgrunnsstoff |



  • http://www.telemarkskanalen.no

  • Slusegløtt, nr. 1, 2011































Popular posts from this blog

What are all the squawk codes?

What are differences between VBoxVGA, VMSVGA and VBoxSVGA in VirtualBox?

Hudsonelva