Thamshavnbanen




Koordinatar: 63°18′42.329″N 9°51′49.187″E






































































Thamshavnbanen

Norwegian electric locomotive 3 Ohma Electra.jpg
Elektrisk lokomotiv nr. 3 frå Thamshavnsbanen. Lokomotivet står no på Gløshaugen i Trondheim, med namnet Ohma Electra. Lokomotivet vart levert av British Westinghouse i 1908.
Info
Type Jernbane
System 1000 mm smalspora elektrifisert bane
Status
Museumsjernbane
Utgangsstasjon
Thamshavn
Endestasjon
Løkken Verk
Drift
Opna
10. juli 1908
Forl. til Løkken Verk
15. august 1910
Ordinær trafikk nedl.
30. april 1963
Kistrafikk nedlagt
29. mai 1974
Gjenopna (museumstrafikk)
10. juli 1983
Eigar
Salvesen & Thams
Operatør(ar)
Orkla Industrimuseum
Teknisk
Køyrestraum 6600 Volt, 25 Hz
Lengde 25,3 km
Tunnelar 1

Thamshavnbanen er ein jarnbane som går frå Løkken Verk til Thamshavn i Sør-Trøndelag fylke. Jarnvegen var i drift frå 1908 til 1974. Strekninga Løkken Verk–Svorkmo vart i 1983 gjenopna som museumsjarnbane og er i dag den eldste jarnbana som går på vekselstraum. I dag går det museumstog til Bårdshaug. Slik er 23 av banen sine opphavlege 25 kilometer teke vare på. Museumsbanen vert driven av Orkla Industrimuseum på Løkken Verk. I museet sitt informasjonssenter er det utstillingar om jarnbaneverksemda, og toga kan køyra direkte til og frå utstillingane.




Innhaldsliste






  • 1 Historikk


  • 2 Linjekart


  • 3 Fotnotar


  • 4 Bakgrunnsstoff





Historikk |


Banen vart bygd for å frakta malm frå gruvene på Løkken Verk, der ein vann ut koparhaldig svovelkis, og nordover ned Orkladalføret til Orkdalsfjorden. Då banen vart opna i 1908, var det den første elektrisk drivne jarnvegen i Noreg. Chr. Salvesen & Chr. Thams's Communications Aktieselskab stod då for drifta. Endestasjonen Thamshavn er no del av Orkanger. Linja ligg i Meldal og Orkdal kommunar.
Person- og godstrafikken vart nedlagd i 1963, medan kistoga rulla fram til 1974
Thamshavnbanen er den einaste jarnbana i Noreg som er bygd med 1 000 mm sporvidde, «Meterspor». Dei tre første lokomotiva var mellom dei aller første brukbare lokomotiva i verda for bruk med einfasa vekselstraum. Seinare har einfasa vekselstraum nesten vorte einerådande på elektriske jarbanar.
Køyrestraumen med ein frekvens på 25Hz og ei spenning på 6600 V vart transformert ned til mellom 270 til 500 volt. I tillegg kom 110 volt til togvarme og luftkompressoren. Lokomotiva hadde trykkluftbremser frå Westinghouse, og kunne dra togsett på opp til 50 tonn.



Linjekart |




Orkanger stasjon.
Foto: Anders Beer Wilse (1927)





Bårdshaug stasjon.
Foto: Anders Beer Wilse (1912)





Løkken stasjon.
Foto: Anders Beer Wilse (1927)



Forklaring til årstal i linjekart[1].

























































































































































































































































































































Teiknforklaring

BSicon BOOT.svg


Thamshavn DS «Orkla» (1908 - 1949) / MB «Elna» (1949 - 1963)

BSicon exKDSTa.svg

0 km

Thamshavn Utskiping og smelteverk, industrianlegg

BSicon exBHF.svg

0,15 km

Thamshavn (1908 - 1963)

2,8 moh.

BSicon .svgBSicon exABZg+l.svgBSicon exKDSTeq.svg


Thamshavn, øvre plan Sidespor, industrianlegg

BSicon exSTR+GRZq.svg


Sporet er i si heilheit fjerna hit.

BSicon exBHF.svg

1,03 km

Orkanger (1908 - 1963)

14,6 moh.

BSicon exBUE.svg


Orkanger Trondheimsvegen

BSicon exHST.svg

2,04 km

Hov (1919 - 1940/45, 1946 - 1963)

16,0 moh.

BSicon exBUE.svg


Bårdshaug Hovsbakkveien

BSicon exBUE.svg


Bårdshaug Rv710

BSicon exSTR+GRZq.svg


Sporet er delvis fjerna hit.

BSicon KBHFxa.svg
3,14 km

Bårdshaug (1908 - 1963), 2001 -
11,58 moh.

BSicon BUE.svg
3,25 km
Bårdshaug Sjukehusvegen

BSicon BUE.svg

Myra Myra

BSicon HST.svg
4,41 km
Gymnaset (1927 - 1963)
6,4 moh.

BSicon BUE.svg
4,41 km
Gymnaset Orkdalsvegen

BSicon WBRÜCKE2.svg
4,41 km
Gymnaset (? m)

BSicon HST.svg
4,95 km
Follo (1908 - 1963)
6,9 moh.

BSicon BUE.svg

«Chicago» E39, nybygd 2000-01

BSicon BUE.svg
5,79 km
Fannremsmoen Johann Gjønnes' veg

BSicon HST.svg
5,79 km
Fannremsmoen (1947 - 1963)
8,3 moh.

BSicon BHF.svg
6,83 km

Fannrem (1908 - 1963), 1990 -
15,70 moh.

BSicon BUE.svg
6,95 km
Fannrem Orkdalsvegen, Fv470

BSicon BRÜCKE1.svg

Grøtte (? m) gangveg, tidl. bilveg

BSicon BUE.svg

Grøtte Gryttingvegen, Fv471

BSicon .svgBSicon eABZgl.svgBSicon exENDEeq.svg


Grustaket Sidespor, grusuttak. Sporet er fjerna.

BSicon HST.svg

Grustaket lagt på 1990-talet

BSicon BUE.svg

Engbrua tidl. vegbru over banen, plo. frå 1980/90-tal

BSicon BUE.svg

Prestmoen

BSicon BUE.svg

Blåsmoen Vel

BSicon HST.svg
9,43 km
Blåsmo (1939 - 1963)
14,9 moh.

BSicon BUE.svg
9,43 km
Blåsmo Gryttingvegen, Fv471

BSicon HST.svg
10,19 km
Ekli (1927 - 1939)
15,7 moh.

BSicon HST.svg
12,76 km
Solbusøy (1908 - 1963), 1986 - , tidlegare stasjon
21,02 moh.

BSicon HST.svg
14,41 km
Øyum (1927 - 1963)
22,5 moh.

BSicon WBRÜCKE2.svg

Øyum (? m)

BSicon eHST.svg


Øyum Sør 1990-talet - 2007

BSicon hKRZWae.svg

Svorka (? m) Kraftverksutløp, nybygd 1983

BSicon hKRZWae.svg

Svorka (16 m) Kanallaup
52,39 moh.

BSicon BHF.svg
19,35 km

Svorkmo (1908 - 1963), 1983 -
54,96 moh.

BSicon hSTRae.svg
19,55 km
Plassen (? m) Fv475, ombygd 2001-2002

BSicon BUE.svg

Klinglia

BSicon BRÜCKE2.svg

Klinglia Trolldalen (? m) Steinkvelvsbru

BSicon TUNNEL1.svg
21,10 km
Klinglia (151 m) bygd 1944-45

BSicon HST.svg
21,12 km
Klinghåmmår'n frå 1983

BSicon STR+GRZq.svg
22,15 km
Grense: Orkdal kommune og Meldal kommune

BSicon HST.svg
22,28 km
Skjøtskift (1918 - 1921, 1926 - 1963)
141,1 moh.

BSicon BUE.svg
22,28 km
Skjøtskift Skulmoveien

BSicon BUE.svg

Amundmoen Jordhusmoen

BSicon HST.svg
23,95 km
Jordhusmoen (1936 - 1963)
152,3 moh.

BSicon ENDEaq.svgBSicon ABZg+r.svgBSicon .svg

Jordhusmoen Sidespor, vognhall, nybygd 1994
152,3 moh.

BSicon hKRZWae.svg

Raubekken (11 m)

BSicon BUE.svg

Furulund Romundstadbygda

BSicon BRÜCKE2.svg

«Undergangen» (? m) Langenglia

BSicon KBHFxe.svg
25,15 km

Løkken Verk (1910 - 1963), 1983 -
163,96 moh.

BSicon exSTR+GRZq.svg


Sporet er i si heilheit fjern herfrå.

BSicon exhSTRae.svg


Løkken Verk (? m) Rv700, brua riven 1984

BSicon exKDSTe.svg

25,30 km

Løkken Verk Kissilo, industrianlegg


Fotnotar |




  1. Alle årstal i parentes bak stasjonar og haldeplassar viser til opphavleg drift før museumsbaneperioden. Tal utanfor parentes viser til endringar med omsyn til stasjonar, haldeplasser, planovergangar m.m. som har skjedd etter 1983. Alle originale haldeplassar vert også nytta av museumsbanen, sjølv om desse ikkje er oppgjevne med årstal 1983 eller seinare.



Bakgrunnsstoff |



  • Thamshavnbanens Venner

  • Orkla Industrimuseum


  • LocCom Informasjon om lokomotiv frå Thamshavnsbanen


  • Stasjonar på Thamshavnsbanen, Norsk Jernbaneklubb

  • Chr. Salvesen & Chr. Thams's Communications Aktieselskab




  • Vis Thamshavnbanen i kulturminnesok.no, nettstaden til Riksantikvaren



































Popular posts from this blog

What are all the squawk codes?

What are differences between VBoxVGA, VMSVGA and VBoxSVGA in VirtualBox?

Hudsonelva